Close

22.3.2021

Vaří, flambují, zakládají slavnostní tabule. Na dálku. Jak se učí praktické předměty v této době?

Eva ve škole

Hodinky ukazují osm hodin ráno a na Střední škole řemesel a služeb v Moravských Budějovicích je ticho. Žáci oboru Kuchař-číšník jsou doma na distanční výuce, ve škole jsou dvě učitelky odborného výcviku. Ilona Hrevuš se specializuje na stolničení a své království má v učebně, která připomíná restauraci. V druhé učebně, tedy spíše v kuchyni, stojí u sporáku Vlasta Slabá. Obě si už zvykly, že místo k žákům mluví do monitoru počítače.

Žáci třetích ročníků docházejí podle rozpisu konzultací. Vždy jeden na jednoho. Natálie Jeřábková si dnes pod dohledem učitelky Ilony Hrevuš vyzkouší flambování. Ve vedlejší učebně je s kuchařskou čepicí u prkýnka s masem Šimon Křivan. Respirátory jsou samozřejmostí.

Žáci se učí flambovat ovoce on-line

„V osm hodin zadám žákovi, který přišel podle rozpisu na konzultaci, úkol. Jsou dovednosti, které potřebují mít zvládnuté k závěrečným zkouškám. Natálie má teď hodinu na přípravu a v devět hodin se připojí přes aplikaci Teams její spolužáci,“ popisuje učitelka. Veškerá komunikace žáků s učiteli probíhá přes zmíněnou aplikaci. Nejen, že umožňuje živý přenos, ale také slouží k zadávání úkolů, posílání prezentací i fotek jídel, které žáci doma sami vaří. Před devátou hodinou se postupně připojují Natáliiny spolužáci. Ilona Hrevuš přenáší notebook s kamerou na místo, aby bylo vidět na přípravný stůl, kde se za malou chvíli Natálie pustí do flambování ananasu.  Tomu však předcházela příprava ovoce. I tu žáci mohli vidět na svých obrazovkách.  Vše, co se zde odehrává, Ilona Hrevuš slovně popisuje. Místo do tváří svým žákům se dívá na malá kolečka s iniciály na obrazovce notebooku. Po úspěšném flambování a následném naservírování výuka pokračuje. Podle plánu si měli žáci připravit myšlenkovou mapu míchání salátů a dranžírování pstruha.

Povinná výbava kuchyně je webkamera

Z vedlejší cvičné kuchyně už voní zeleninový základ. Učitelka Vlasta Slabá má nastavenou kameru tak, aby ji žáci doma ve svých kuchyních viděli, jak se říká, pod ruce. Ukazuje jim, jak se má správně po vláknech krájet vepřové maso a vysvětluje, proč. Zvedá hrnec se zeleninou a popisuje, jaké koření sem patří. Než však pokračují dál, udělá si docházku. Účast na výuce je povinná i v této formě. Někteří vaří synchronně s paní učitelkou, jiní tu možnost nemají, a tak ji jen sledují. „Dostávají domácí úkoly, vaří z dostupných surovin pro sebe si a pro své rodiny. Fotky hotových jídel mi pak posílají,“ říká Vlasta Slabá. I přes takto ztížené podmínky ji učení stále baví. Nemůže se však už dočkat, až své žáky uvidí ve „své“ kuchyni.

On-line návštěva pražírny i restaurace

V běžné výuce by žáci absolvovali praxi v jídelnách a restauracích. Jenže to teď není možné. Aby nebyli zcela ochuzeni o některé zážitky, připravili pro ně škola speciální on-line exkurze. „Vzali jsme je do brněnské pražírny i do kuchyně za kuchařem, který vaří v restauraci s michelinským oceněním,“ prozrazuje zástupkyně ředitele Dana Durdová. Učitelé hledají nejrůznější způsoby, jak výuku obohatit. Přestože YouTube je plné zajímavých videí, není nad to si vše osahat. Záleží hodně na samotných žácích, jak zodpovědně přistupují k této přípravě na své budoucí povolání. Většina z nich se snaží a aktivně se zapojuje, ale jsou i tací, kteří se výuky neúčastní a občas se snaží vyučující obalamutit fotkou pokrmů, kterou stáhnou z internetu, místo toho, aby splnili úkol zasláním vlastního výtvoru.

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *