Close

30.9.2016

Firemní strategie jsou jako stavební plány. Bez nich nepostavíte nic

K čemu jsou strategie? Proč za ně platit? Co z toho firma má? Bere to čas a odvádí od práce. Časté reakce mnohých klientů.

Když chcete stavět dům, potřebujete nejdříve projekt, stavební plán. Bez něj dům nepostavíte. Bez plánu se zaznačenými kvótami a rozměry, s předem promyšleným uspořádáním místností a způsobu topení a využívání energií smysluplný a provozně udržitelný dům nepostavíte. Strategie nutí přemýšlet a odhalovat věci, které máme zavřené v šuplíku

Když vám teď řeknu: Jeďte do Buchova ve středních Čechách. Většina sáhne po mapě nebo GPS. Tedy opět po nějakém plánu cesty. Jet totiž na slepo je ztráta času, energie i peněz. A kdo ví, jestli byste Buchov bez mapy vůbec našli.

Právě z těchto důvodů potřebují firmy strategii. Bez jasně stanovené vize a cílů firma neví, kam směřuje, co je jejím smyslem a proč vlastně dělá to, co dělá.

Základem je popsat současný stav. Pro někoho to může být nepříjemné, protože se musí obrazně řečeno vysvléct do naha. Jedině tak si pak může obléct oblečení, které mu padne a sluší. Dalším krokem je důkladný popis a analýza toho, co firma dělá, tedy co vyrábí a jaké služby poskytuje. Už v této fázi začíná docházet k objevování nevyužitého potenciálu. Velmi často se setkáváme s tím, že pro firmy je finančně zajímavější servis na produkty, se kterými obchodují, než marže, kterou z prodaného mají. Zatímco firmy si myslí opak a servis příliš neřeší. Jinak řečeno – bez strategie a nastavení vize a cílů jim utíkají peníze.

Podstatné je také dokonale znát své zákazníky. Vědět o nich, co je zajímá, jaký je jejich životní styl, co je pro ně důležité. Při důsledném poznávání klientů firmy zjišťují důvody, proč některé způsoby komunikace nefungují a proč nefunguje to, co mysleli, že bude fungovat. Lidé, kteří jsou orientovaní pouze na cenu, nepřesvědčí argumenty o špičkové kvalitě náhradních dílů a dlouho životnosti prověřené generacemi. Chtějí mít zboží rychle, levně. Klidně si je za život koupí dvakrát nebo čtyřikrát. Strategie musí počítat také s firemními procesy, evidencí zakázek, účetním systémem a především s lidmi, jejich motivačním systémem a průběžným vzděláváním v oboru. Nastavené cíle v oblasti obchodu, marketingu, produktů, procesů, personálií jsou jakési milníky či rozcestníky na cestě. Jedině postupným dosahováním těchto met je možné naplnit vizi firmy, člověka. Chaotické bloudění bez mapy a stavebního plánu ubírá čas, energii a peníze. A to jsou mé odpovědi na reakce klientů, kteří stále váhají, zda strategie má smysl a jestli se peníze a čas do ní investované někdy vrátí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *